12.3.08

Δισκογραφικά

O Trent Reznor την έκανε την καλή. Ήδη έχει βγάλει 750.000$ μόνο με την 300$ limited έκδοση του Ghosts που ξεπούλησε ουσιαστικά σε μια μέρα (2500 αντίτυπα), αν και θα κυκλοφορήσει τον Μάο. Αυτό πάντως δεν είναι κάτι συνταρακτικό, καθώς σίγουρα θα υπάρχουν περισσότεροι από τους 2500 αυτούς που είναι φανατικοί των NIN σε όλο τον πλανήτη. Τα σημαντικά νούμερα θα είναι αυτά για τα δωρεάν downloads και των 5-10$. Ακόμα δεν τα έχει δώσει ο Trent, γιατί, λέει, ταξιδεύει. Και επειδή ο Trent δεν καταλαβαίνει τίποτα, είπε για τους Radiohead ότι το έκαναν ως διαφημιστικό τρυκ για την προώθηση του CD.

Πάντως, όλη η ιστορία αξίζει παρακολούθησης και για τον επιπλέον λόγο της παρακολούθησης των αντιδράσεων των media. Θυμίζουμε ότι όταν έκαναν το δικό τους κόλπο οι Radiohead, δεν έδωσαν σε media το υλικό για προακρόαση και ο mainstream μουσικός τύπος άργησε πολύ να κάνει την κριτική παρουσιάση του δίσκου, αντιδρώντας έτσι στο "άδειασμά" του. Επειδή είναι μεγάλο όνομα και η κίνησή τους πρωτόγνωρη, αυτό δεν έγινε αντιληπτό. Όμως, ανάλογη στάση των media έχουμε δει και σε άλλες περιπτώσεις, ακόμα και σε indie ονόματα, όπως στην προ-κυκλοφορία των New Pornographers. Αυτή είναι άλλη μια επίδραση της ροής πληροφορίας της νέας εποχής.

Εποχής που παρουσιάζει τεράστιες διαφορές στον τρόπο πρόσληψης της μουσικής και της έννοιας του κοινού. Το Napster και όσα παράνομα sites ακολούθησαν κατάφεραν κάτι που δεν μπορούν να καταφέρουν οι δισκογραφικές: να τραβήξουν το κοινό. Μετά από αρκετά πλέον χρόνια, το ερώτημα παραμένει: αν ένα site δεν είναι παράνομο (δηλαδή χωρίς την άδεια του κατόχου των δικαιωμάτων της μουσικής), πώς μπορεί να τραβήξει το κοινό; Και αν τα καταφέρει, είναι βιώσιμο;
Με την εξαίρεση του iTunes, που όμως βασίστηκε στην χωρίς προηγούμενο επιτυχία του ipod, τα διάφορα sites δεν τα πολυκαταφέρνουν, χάρη και στην απληστία των majors. Το imeem ας πούμε, πέρασε πολλά για να επιβιώσει, κάτι που έγινε κυρίως γιατί είναι "cool" προϊόν, ενώ τα μικρότερα sites δεν παίρνουν άδειες από τις majors, γιατί δεν έχουν το απαραίτητο κοινό.

Σε άλλο τομέα, ίσως το πιο σημαντικό νέο είναι η διερεύνηση της αγοράς από την Bertelsmann AG για πιθανή πώληση του 50% που έχει στην SonyBmg. Σύμφωνα με τους Financial Times, ο CFO της Thomas Rabe συναντήθηκε με εκπροσώπους τουλάχιστον 2 επενδυτικών εταιρειών και εξετάζονται αρκετές προοπτικές. Σημειώνουμε ότι οι εξελίξεις δεν αναμένονται νωρίτερα από τον Αύγουστο του 2009 (τότε μπορούν να πουλήσουν η Sony ή η ΒΜG) και ότι η γιγαντιαία Bertelsmann είχε πρόσφατα πουλήσει το publishing της BMG αναζητώντας ρευστό. Αν συμβεί πάντως η πώληση, πλέον η δισκογραφία περνά σε τελείως νέα φάση, εν όψει και όσων γίνονται από την Terra Firma στην EMI.

Στη Warner, άλλο ένα χτύπημα: η Linda Perry (τραγουδίστρια των 4 Non Blondes, έχει δώσει κομμάτια σε Pink, Gwen Stefani, Christina Aguilera, κλπ) μήνυσε την major για δικαιώματα που δεν έχουν αποδοθεί στο label της, Custard από τις πωλήσεις του δίσκου Back To Bedlam του James Blunt, ο οποίος διανέμεται από την Atlantic. O James Blunt είναι ανακάλυψή της Perry, η οποία ισχυρίζεται ότι η Atlantic δεν στήριξε τον δίσκο από την αρχή, δεν αποδίδει δικαιώματα ανάλογα με τη συμφωνία τους παρά τα 100.000.000$ που έχει βγάλει ο δίσκος και ζητάει και 5.000.000$ για ηθική βλάβη.

Στην ΕΜΙ, αλλαγές επι αλλάγών. Στελέχη της Terra Firma μπαίνουν σε καίριες θέσεις στο εντελώς δισκογραφικό κομμάτι και δημιουργούνται υπό αυτούς ξεχωριστά units: το ένα είναι το "Catalog, Compilations, Studios and Archives" και το άλλο "Licensing and Synch". Η έκπληξη είναι είναι γιατί δεν υπήρχαν ήδη αυτά τα τμήματα.

Ο Bloggercheaplog είπε...

Δεν πρόλαβα να ασχοληθώ και πολύ με τα του Ghosts, αλλά μπορώ να πω με σιγουριά ότι

* Ο Reznor προξένησε τεράστια εντύπωση στην tech κοινότητα, πολύ μεγαλύτερη και από τους Radiohead, επειδή έκανε και συνεχίζει να κάνει πράξη τα λόγια του.

* Η πρακτική με τα 300άρια είναι ιδιοφυής επέκταση της πάγιας εδώ και χρόνια αντίληψης στο δίχτυο ότι λεφτά περιμένεις να βγάλεις μόνο από το 1% της "πελατείας" σου, είτε χρεώνοντας απευθείας, είτε μέσω διαφημίσεων, είτε από συναυλίες και merchandise (στη περίπτωση της μουσικής και όχι μόνο), είτε με ένα σωρό άλλους τρόπους.
(Αναλυτικά στο περιεκτικότατο, πρόσφατο, άρθρο του Wired "Free! Why $0.00 Is the Future of Business")

Άρα, περιμένοντας και στοιχεία και αναλύσεις ειδικότερων, μπορώ να πω ότι τα downloads τα βλέπω σε δεύτερη μοίρα συγκριτικά (και προσωπικά ξανατονίζω). Ή αλλιώς, αν στους Radiohead εντυπωσιάστηκα / ενθουσιάστηκα, εδώ συγκλονίστηκα.

No comments: