4.4.08

Συνέντευξη με τον Ανδρέα Κουρή (όμιλος MAD)

Το Mad είναι πλέον 12 χρονών. Τι είναι σήμερα το Mad;
"Είναι κάτι που ξεκίνησε, δεν θέλω να πω σαν πλάκα, αλλά σαν μια μικρή προσπάθεια που σήμερα έχει μεγαλώσει τόσο, ώστε να μπορείς να την πεις μια πολύ μεγάλη παρέα 160 ανθρώπων: είναι ένας οργανισμός πλέον που κάνει πάρα πολλά πράγματα γύρω από την μουσική. Το Mad δεν είναι απλά ένα μουσικό κανάλι, για τον απλούστατο λόγο ότι μόνο ως μουσικό κανάλι, δεν θα μπορούσε να μεγαλώσει άλλο. Είναι ένας οργανισμός με ραδιόφωνα, δορυφορικά ραδιόφωνα, internet, κινητή τηλεφωνία, υπηρεσίες για κινητά, διοργανώσεις events".

Είναι όμως και το μοναδικό κανάλι στην Ελλάδα που εκμεταλλεύεται το brand του.
"Στην Ελλάδα ναι, στο εξωτερικό συμβαίνει το αντίθετο όμως. Οι περισσότερες επιχειρήσεις στην Ελλάδα βλέπουν αυτά τα θέματα μονοδιάστατα. Βλέπεις π.χ. μια ποδοσφαιρική ομάδα και λες πώς είναι δυνατόν να ασχολούνται μόνο με αυτό που συμβαίνει στα 90 λεπτά του αγώνα. Τα τελευταία 3-4 χρόνια το έχει αλλάξει λίγο ο Ολυμπιακός και η ΑΕΚ, ο Παναθηναϊκός. Όμως, γενικότερα στην Ελλάδα οι επιχειρήσεις δεν ασχολούνται με το brand extension. Έτσι και τα κανάλια. Παρά το ότι, στα μεγέθη τα δικά μας, το περιθώριο ανάπτυξης είναι πολύ μεγάλο".

Ποια ήταν η κρίσιμη στιγμή στην ιστορία του Mad; Ήταν η αρχή;
"Ναι, γιατί ήταν πολύ δύσκολο να αποδειχθεί αυτό που θέλαμε να κάνουμε και να μας πιστέψουν κάποιοι άνθρωποι. Ο πρώτος 1,5 χρόνος, μέχρι να ξεπεραστούν κάποια προβλήματα στην εκπομπή, να αρχίσουν να μας βλέπουν, μέχρι να μας εμπιστευτούν οι πελάτες και να πιστέψουν οι δισκογραφικές ότι αυτό που κάνουμε δεν το κάνουμε περιστασιακά και μετά από 1 χρόνο θα το γυρίσουμε σε πολιτικό κανάλι. Ήταν άλλες εποχές. Από εκεί και πέρα, έχουν αλλάξει πολλά: τότε δεν θα μπορούσαμε να φανταστούμε την εξέλιξη μας, ούτε καν σε επίπεδο δαπανών λειτουργίας".

Ποια νομίζεις ότι είναι η επίδραση του MAD στην ελληνική μουσική στην διάρκεια ζωής του;
"Υπήρξε μια περίοδος που υπήρχε μεγάλη επιρροή σε αυτό που μπορούμε να ονομάσουμε εμπορική μουσική και περισσότερο στα videoclips, αλλά αυτό το πράγμα είναι πολύ συγκεκριμένο. Όντας από μέσα, ξέρω ότι μερικά πράγματα που είναι να γίνουν, θα γίνουν έτσι και αλλιώς. Το ότι βρίσκεσαι σε μια θέση λόγω των συγκυριών, δεν σημαίνει ότι επηρεάζεις σώνει και καλά τα πράγματα. Εμείς επηρεάσαμε πάρα πολύ την εικόνα των videoclips: όταν βγήκαμε, πέρναμε πολύ κακά videoclips. Όταν πήραμε κάποιο καλύτερο videoclip και αρχίσαμε να το παίζουμε ασταμάτητα προκειμένου να δείξουμε μια κατεύθυνση και είδαμε ότι το μήνυμα πάρθηκε από τους κατάλληλους αποδέκτες, ναι είδαμε ότι επηρεάσαμε. Από εκεί και πέρα, όλες οι δισκογραφικές ανέβηκαν ένα επίπεδο και έκαναν άλλα πράγματα. Κατά τα άλλα, όπως ένα ραδιόφωνο μπορεί να αγκαλιάσει έναν καλλιτέχνη, να τον κάνει brainwash και να τον αναδείξει, έτσι και το Mad".

Δεν πιστεύεις ότι το Mad ως μοναδικό μουσικό κανάλι, έχει βοηθήσει στην διαμόρφωση καλλιτεχνών, κυρίως ως προς το καινούργιο κοινό, μικρής ηλικίας που προέκυψε;
"Για πολλά χρόνια, το Mad ήταν το μοναδικό μέσο για να φτιάξει ένας καλλιτέχνης μια εικόνα σχετικά σύντομα, χωρίς να έχει απαραίτητα το βάθος που έχουν άλλοι στον χώρο. Για αυτούς ήταν το εργαλείο. Όμως, τα τελευταία χρόνια, η lifestyle ενημέρωση έχει γίνει μέρος πολλών ακόμα καναλιών και μέσων, οπότε οι δισκογραφικές και οι καλλιτέχνες που θέλουν να επιδιώξουν αυτό το στυλ, έχουν όλα αυτά τα εργαλεία. Όμως πιστεύω ότι και πάλι πρέπει να το δούμε ως συγκυρία: ακόμα και αν δεν υπήρχε το Mad, αντίστοιχα πράγματα θα γινόντουσαν".

Να το θέσω αλλιώς: δεν μπορώ να φανταστώ, ας πούμε, την καριέρα της Πέγκυ Ζήνα χωρίς την εικόνα της;
"Σίγουρα, υπάρχουν πολλοί καλλιτέχνες που έχουν βασίσει πολύ την καριέρα τους στην εικόνα τους, αλλά αυτό είναι τμήμα της εξελικτικής πορείας στις τεχνικές marketing. Υπήρχε ένα μέσο με χρόνο να διαθέσει για καλλιτέχνες. Αν υπήρχε ας πούμε ένα αντίστοιχο αθλητικό lifestyle κανάλι, θα είχαμε σήμερα πολύ ισχυρότερα ποδοσφαιρικά αστέρια στην Ελλάδα. Δεν πιστεύω ότι έγινε κάτι ηθελημένα ούτε από εμάς ούτε από τις δισκογραφικές. Βρεθήκαμε ταυτόχρονα στο ίδιο σημείο σε μια εξελικτική πορεία".

Γιατί το Mad κινείται προς το εξωτερικό όταν έρχεται το MTV στην Ελλάδα; Γνωρίζω ότι παλιότερα είχατε κάνει έρευνες για την δημιουργία δεύτερου καναλιού στην Ελλάδα, οι οποίες έδειξαν ότι δεν υπάρχει χώρος. Γιατί τότε έρχεται το MTV;
"Διότι αυτός που έρχεται δεν διερεύνησε την αγορά και διαπίστωσε κενό. Είναι μια ομάδα επιχειρηματιών που πληρώνουν τα δικαιώματα στο MTV και θέλουν να δουν αν μπορούν να κάνουν κάτι. Αυτός που έχει το brand δεν θέλησε να δραστηριοποιηθεί, γιατί γνωρίζει τα περιθώρια της τοπικής αγοράς και δεν θέλησε να αναμιχθεί. Για εμάς, αν θέλουμε να μεγαλώσουμε – κάτι που πρέπει να κάνουμε αναγκαστικά, γιατί οι επενδύσεις στον χώρο των media αυξάνονται -, επειδή σιγά σιγά θα φτάσουμε στην οροφή εσόδων στην Ελλάδα, πρέπει να κινηθούμε σε χώρους όπου μπορούμε να μεγαλώσουμε. Υπάρχει και το ιδιαίτερο δεδομένο ότι, όπως το MTV δεν ενδιαφέρεται για την Ελλάδα, έτσι δεν ενδιαφέρεται και για πάρα πολλές άλλες αγορές. Ειδικά για τη Βαλκανική δεν ενδιαφέρεται, γιατί θεωρεί τον χώρο ζούγκλα. Αυτό ευνοεί εμάς, γιατί μαθημένοι σε μικρές αγορές, ενδεχομένως να έχουμε μια ευκαιρία να δημιουργήσουμε ένα δίκτυο σε όλες αυτές τις χώρες, το οποίο θα είναι μεγαλύτερο από οποιονδήποτε μεγάλο παίκτη, όταν πια αυτός θα αποφασίσει να μπει".

Γιατί ξεκινήσατε από τη Βουλγαρία;
"Είναι μια κοντινή χώρα, έχουν νοοτροπία αρκετά κοντινή σε εμάς, είναι ακόμα αρκετά φθηνό το να μπεις σε αυτή την αγορά, είναι καλό πεδίο γιατί έχει πολύ ανταγωνισμό και μπορούμε να μάθουμε πολλά: υπάρχουν πολλά μουσικά κανάλια, όχι στο δικό μας επίπεδο τεχνογνωσίας και marketing, αλλά είναι ένας καλός χώρος για να δοκιμάσουμε τις δυνάμεις μας".

Τα αποτελέσματα μέχρι τώρα είναι ικανοποιητικά;
"Ναι, από την άποψη ότι επιχειρηματικά πάει καλά και έχουμε μάθει πολλά πράγματα στον τρόπο λειτουργίας: έχουμε δει πώς, πράγματα που θεωρούσαμε λάθος, μπορούν να λειτουργήσουν. Εφ'όσον δεν είναι οικονομικά καταστροφικό, είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να κατανοήσουμε τις κινήσεις μας περαιτέρω στα Βαλκάνια".

Ποιες είναι οι περαιτέρω κινήσεις;
"Επέκταση σε όλες τις κοντινές χώρες. Μέσα στο 2008 θα ανοίξουμε σε 2 ακόμα χώρες, χωρίς να μπορώ να πω ακόμα σε ποιες".

Οπότε, το MAD σε λίγα χρόνια θα λειτουργεί πλέον ως πολυεθνικός οργανισμός με στόχο διαφημιστικά πακέτα για ολόκληρα τα Βαλκάνια.
"Ναι, αυτός είναι ο στόχος. Αυτό έλεγα πριν για την οικονομική οροφή. Όταν έχεις δίκτυο σε 6 χώρες, αμέσως ανεβαίνει πολύ η παραγωγή σου. Επίσης, θα υπάρχει ανταλλαγή περιεχομένου: ήδη οι Βούλγαροι χρησιμοποιούν μέρος από τα γραφικά μας και έχουν 15% ελληνικό πρόγραμμα. Και το ανάποδο: όταν υπάρχει κάποιο videoclip που θεωρούν ότι μας ταιριάζει, μας το προτείνουν. Υπάρχει και μια “ανταλλαγή κουλτούρας” και ο στόχος είναι η προώθηση καλλιτεχνών σε όλο το δίκτυο".

Το Mad θα γίνει μάνατζερ καλλιτεχνών;
"Επανειλημμένα έχουμε προσεγγίσει την ιδέα, αλλά αυτό που θα το κάνει πραγματικότητα είναι το αν θα βρούμε τον κατάλληλο άνθρωπο που θα μπορέσει να το τρέξει. Όχι τον καλλιτέχνη, αλλά το στέλεχος που θα μπορέσει να πάρει την ιδέα μας και να την κάνει ένα μεγάλο όραμα. Γιατί το αποτέλεσμα όλων αυτών που είναι το Mad είναι το αποτέλεσμα της δουλειάς των ανθρώπων που βρίσκονται στο Mad. Η κίνησή μας σε κάποιους χώρους σχετίζεται με τους ανθρώπους που έχουμε".

Γιατί το Mad δεν κάνει παραγωγές, πέρα από το πρόγραμμα που έχουμε συνηθίσει (παρουσιαστής-video);
"Έχουμε κάνει πολλές θεματικές εκπομπές. Το να κάνουμε όμως μια σειρά 15 επεισοδίων ακολουθώντας π.χ. μια παρέα skaters, δεν το πληρώνει η αγορά. Είναι μια σημαντική οικονομική απόφαση που πρέπει να πάρεις, γιατί το κόστος είναι μεγάλο. Πάντως, μέσα στο επόμενο διάστημα θα κάνουμε ένα reality με νέους, καθημερινούς ανθρώπους που πραγματοποιούν τα όνειρά τους. Στόχος μας είναι από την καινούργια σεζόν, να εντάξουμε τέτοια πράγματα στο πρόγραμμα. Αναγκαστικά πρέπει να πάμε προς τα εκεί, γιατί αλλιώς δεν μπορείς να αυξήσεις τον χρόνο τηλεθέασης. Το videoclip έχει το μειονέκτημα ότι δεν κρατάει ψηλά την τηλεθέαση. Το MTV, για αυτό το λόγο πειραματίστηκε πριν πολλά χρόνια με την δημιουργία εκπομπών. Έχει να κάνει πάλι με την οροφή των εσόδων. Όμως, το MTV προσαρμόζει το προϊόν του ανάλογα με την αγορά: από το σκέτο μουσικό περιεχόμενο σε διάφορες χώρες ως το γεμάτο reality περιεχόμενο στις ΗΠΑ, όπου όμως η αγορά είναι ήδη πολύ ώριμη. Στην Ελλάδα δεν πιστεύω ότι θα φέρει αυτό το μοντέλο. Θα είναι ένα μείγμα των δύο".

Έχει αλλάξει ο ήχος του τηλεοπτικού MAD τους τελευταίους μήνες εν'όψει του MTV; Γιατί δεν βλέπω π.χ. πολλά ελληνικά videos και ειδικά από τους mainstream καλλιτέχνες που βλέπαμε μέχρι πρόσφατα.
"Όχι. Κάθε εξάμηνο μελετάμε τα διάφορα μουσικά ρεύματα και τις διάφορες τάσεις και αποφασίζουμε σε μια κατεύθυνση. Εννοείται ότι στην Ελλάδα το λαϊκό είναι αυτό που είναι και θα έχει πάντα fans. Περάσαμε από μια εποχή π.χ πριν δύο χρόνια, που το λαϊκό βασίλευε. Το τελευταίο διάστημα όμως παρατηρείται γενικότερα στροφή προς το ξένο. Καθαρά ελληνικοί σταθμοί εντάσουν στο πρόγραμμά τους ξένα κομμάτια. Δες ας πούμε τα εκπληκτικά νούμερα που κάνει ο Kiss ή ο RadioDJ. Υπάρχουν λοιπόν, αρκετοί Έλληνες καλλιτέχνες που είναι πιο κοντά σε αυτόν, τον ευρωπαϊκό ήχο. Σε αυτή την στροφή εντάσσεται και το concept του live in Athens".

Για μένα, πρόκειται για το συναυλιακό γεγονός της χρονιάς: θα ήθελα να μάθω γιατί επιλέξατε τους Good Charlotte, γιατί κάτω από την Ακρόπολη, γιατί χωρίς εισιτήριο; "Σκεφτόμασταν από καιρό να κάνουμε events όπως τα Mad Secret Concerts με ξένους καλλιτέχνες. Θέλαμε να βρούμε ένα τρόπο να βάλουμε την Ελλάδα στις περιοδείες μιας σειράς από συγκροτήματα που τα τελευταία χρόνια την έχουν απορρίψει από τα promo τους. Ακριβώς επειδή η ελληνική αγορά είναι πολύ περιορισμένη και δεν ενδιαφέρονται, προσπαθήσαμε να φτιάξουμε ένα πακέτο θελκτικό για αυτούς, κάτι που θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν στο portfolio τους. Για αυτό επιλέχθηκε η Ακρόπολη, για αυτό θα υπάρχουν μόνο 300 θεατές. Λειτουργήσαμε με τα standard μιας τηλεοπτικής παραγωγής και όχι ενός live, με σκοπό ο καλλιτέχνης να πάρει υλικό που θα μπορέσει να συμπεριλάβει σε κάποιο DVD και να το προβάλει σε όλο τον κόσμο. Το concept αυτό θεωρούμε ότι θα προβάλει την Αθήνα, γι'αυτό έχουμε κάνει συμφωνία προβολής του event με το Associated Press, επίσης το προβάλλουμε με την ίδια ένταση στην Βουλγαρία".

Δηλαδή, αν καταλαβαίνω καλά, θέλετε να δημιουργήσετε μια αγορά; Γιατί, πέρσι, οι συναυλίες των Avril Lavigne και Pink δεν πήγαν καλά.
"Εμείς θεωρούμε ότι ο κόσμος θέλει να πάει σε αυτά τα events, αλλά δεν έχει εκπαιδευτεί κατάλληλα. Γι'αυτό και δεν θα σταματήσουμε: ο στόχος μας είναι να κάνουμε 3-4 ανάλογα events τον χρόνο".

Θεωρείς ότι λανθασμένα οι διοργανωτές δεν έχουν αγγίξει αυτό το κομμάτι του κοινού;
"Θεωρώ ότι με το περυσινό Fly Beeond που προσπάθησε να φέρει ποπ ονόματα, περάσαμε αρκετά στάδια με ένα άλμα".

Η επιτυχία του Fly Beeond ήταν αυτή η επί μήνες υπέρ-προβολή ενός μουσικού γεγονότος: το ότι συζητήθηκε ο ερχομός της Avril Lavigne και της Pink. Τα αποτελέσματα, εκτός των James, όμως δεν ήταν ανάλογα, για αυτό βλέπουμε φέτος την μεταστροφή σε πιο “rock” ονόματα. Οι Good Charlotte είναι ένα όνομα που προτάθηκε σε όλους τους διοργανωτές, αλλά κρίθηκε ότι “δεν βγαίνει”.
"Αυτό που θέλουμε να κάνουμε εμείς είναι να δημιουργήσουμε το ενδιαφέρον του κοινού για ανάλογα events: γι'αυτό και κάνουμε κάτι exclusive: κάποιος θα πρέπει πραγματικά να προσπαθήσει για να βρεθεί στο event. Και η ανταπόκριση του κοινού είναι ενθουσιώδης: ήδη έχουμε αρχίσει να αντιμετωπίζουμε πρόβλημα, γιατί παίρνει ο καθένας που θέλει να βάλει κάποιον μέσα".

Γιατί έκανε ραδιόφωνο το Mad;
"Αναγκαστικά έπρεπε να κάνει. Ξέραμε ότι θα προκύψει ανταγωνισμός είτε από το MTV είτε από άλλον που δραστηριοποιείται ήδη στα μεσα. Αρχικά λοιπόν, ήταν κίνηση αμυντική. Επιχειρηματικά έχει νόημα, γιατί παγκοσμίως, ενώ η τηλεόραση πέφτει λόγω του internet, το ραδιόφωνο ανεβαίνει. Τα αποτελέσματα είναι πολύ θετικά: μέσα σε 1 χρόνο, έχει φτάσει να είναι 3ο στο ηλικιακό group που μας ενδιαφέρει. Το φοβόμασταν, επειδή υπάρχουν 37 ραδιόφωνα και άνθρωποι που γνωρίζουν πολύ τον χώρο. Αυτό που καταλάβαμε είναι ότι υπάρχει περιθώριο επιτυχίας, αλλά αυτό που πρέπει να κάνεις είναι να δουλέψεις πολύ, με έρευνες, να κάνεις καμπάνιες".

Θεωρείς ότι το ραδιόφωνο του Mad είναι κοντά σε ένα σημείο που να μπορεί να αυτονομηθεί από την βοήθεια του τηλεοπτικού;
"Δεν νομίζω ότι το ραδιόφωνο χρειάζεται το κανάλι. Υπάρχουν παραγωγοί που κάνουν νούμερα που δεν υπάρχουν στην τηλεόραση. Θα μπορούσε να αυτονομηθεί, αλλά δεν υπάρχει λόγος. Το Mad είναι ένα και υπάρχει η τηλεοπτική, ραδιοφωνική και internet έκφρασή του".

Αυτό που ξεχωρίζει το Mad από τα άλλα μέσα είναι ότι πουλάει περιεχόμενο στην αγορά: π.χ. στα Goody's. Συνεργάζεται με την Metro. Και το απίστευτο, το Mad δίνει περιεχόμενο στην ΕΡΤ!
"Στο τέλος της μέρας, το θέμα είναι ότι για εμάς είναι τόσο φθηνό να το κάνουμε. Ειδικά στην περίπτωση της ΕΡΤ, το απίστευτο είναι ότι γίνεται αφιλοκερδώς. Επειδή η ψηφιακή προσπάθεια της ΕΡΤ γίνεται για το καλό όλων, είπαμε να το κάνουμε. Γενικότερα, ο στόχος είναι να παρέχουμε περιεχόμενο όπου υπάρχει ζήτηση. Εκτός του οικονομικού οφέλους, είναι και μέσο προβολής. Αυτό για μας είναι μονόδρομος, παρ'όλο που κανένας άλλος δεν το κάνει, επειδή το κέρδος είναι πολύ μικρό".

Το Mad πουλάει μουσική σε διάφορες μορφές: CD, ringtones, videoclip.
"Πουλάμε μουσικό περιεχόμενο σε πάρα πολλές μορφές. Το θέμα είναι ότι πολλές ιδέες μας δεν έχουν γίνει πραγματικότητα, κυρίως λόγω των αδειών από τις δισκογραφικές. Ας πούμε, ένα site με όλα τα ελληνικά videoclips. Εμείς έχουμε το υλικό (17.000 ψηφιοποιημένα videoclips), το χρησιμοποιούμε εσωτερικά αλλά όταν θα ζητήσουμε την άδεια από τις δισκογραφικές στο εξωτερικό, δεν θα απαντήσουν καν, γιατί είμαστε τόσο μικρή αγορά που δεν αξίζει καν να γίνει test".

Βρισκόμαστε πάντως σε μεταβατικό στάδιο: το θέμα με τα δικαιώματα είναι ακόμα ανεπίλυτο.
"Αυτό που λείπει στην Ελλάδα είναι ένας άνθρωπος στη δισκογραφία που να έχει και όραμα και να είναι δυναμικός, να βγει να διεκδικήσει το δικαίωμα να γίνουν πράγματα. Ιδέες υπάρχουν, αυτό που δεν υπάρχει είναι αυτός ο άνθρωπος. Θα μπορούσαμε να κάνουμε πράγματα χωρίς άδεια και να έρθουμε μετά να τα βρούμε, αλλά δεν το κάνουμε".

No comments: