7.5.13

Συναυλιακά - Τιμές των εισιτηρίων

Υπήρχε μια εποχή κατά την οποία ο μέσος όρος συναυλιών που βλέπει ο μέσος Αμερικάνος ήταν πολύ μεγαλύτερος του σημερινού 1,5 / έτος. Επειδή όμως πλέον αυτή η εποχή δείχνει ότι έχει περάσει ανεπιστρεπτί, τα mega ονόματα του μουσικού πλανήτη κινούνται με αυτό το δεδομένο. Και ανεβάζουν τις τιμές των εισιτηρίων.

Πέρυσι έγινε μεγάλη συζήτηση για τις πανάκριβες τιμές των εισιτηρίων στις συναυλίες των Rolling Stones, που ξεκινούσαν από 100+ δολλάρια. Το ερώτημα αν αξίζει τόσα λεφτά το φθηνότερο εισιτήριο για μια γηπεδική συναυλία είχε διχάσει.

Τα βασικά επιχειρήματα υπεράσπισης μιας τόσο υψηλής τιμής είναι ότι: α) οι Rolling Stones είναι οι Rolling Stones και αν θες να δεις το μεγαλύτερο και πιο ιστορικό συγκρότημα του πλανήτη, αυτή είναι η τιμή και β) οι εξωφρενικές τιμές που έχουν τα εισιτήρια στην δευτερογενή αγορά, με τους κακεντρεχείς scalpers να βγάζουν τρελά λεφτά και ο καλλιτέχνης να μην παίρνει τίποτα.

Ένα άλλο παράδειγμα υπήρξε το φετινό της Beyonce, με τα εισιτήρια των εμφανίσεων στην Μεγάλη Βρετανία να έχουν αρχικές τιμές 50 έως 85 λίρες, αλλά στην δευτερογενή αγορά να φθάνουν τις 1000 λίρες! Προφανώς, κάτι πάει πολύ στραβά όταν μιλάμε για 20 φορές πάνω στην αρχική τιμή.

Το θέμα έχει να κάνει με την προσφορά και την ζήτηση, είτε αυτές είναι πραγματικές είτε δημιουργημένες από τις τεράστιες εταιρείες συναυλιών των ΗΠΑ και της Βρετανίας. Φέτος, οι Rolling Stones έχουν πρόβλημα, καθώς οι συναυλίες τους έχουν πάλι πολύ ακριβό εισιτήριο, αλλά η διαφορά είναι ότι έχουν και κενές θέσεις. Έτσι, είχαμε το εξής εντυπωσιακό: εισιτήρια των 600$ που δεν πουλήθηκαν βρέθηκαν να πωλούνται προς 85$ από τον ίδιο τον διοργανωτή. Οι υπεύθυνοι μίλησαν για τακτική, αλλά η αίσθηση του πελάτη που έχει δώσει 600$ για να κάθεται δίπλα με έναν που έχει δώσει 9 φορές λιγότερα είναι κάτι που δυστυχώς δεν μπορεί να ανταμείψει η εμφάνιση κανενός συγκροτήματος στον πλανήτη. Οπότε η κίνηση των Stones να προσπαθήσουν να σπάσουν την δευτερογενή αγορά με πολύ ακριβά αρχικά εισιτήρια δεν πέτυχε.

H LiveNation, η μεγαλύτερη εταιρεία του χώρου, έχει παρουσιάσει στοιχεία που εντυπωσιάζουν: το 40% των εισιτηρίων των συναυλιών της παραμένουν απούλητα. Προφανώς, το τεράστιο αυτό ποσοστό θα (γίνει η προσπάθεια να) καλυφθεί με διάφορους τρόπους.

Ένας τρόπος είναι με την πώληση προϊόντων μέσα στον χώρο: ο μέσος πελάτης αγοράζει μπύρες/χοτ ντογκ/κλπ αξίας 12-14$. Αυτό δουλεύει ως ένα βαθμό, αλλά λόγω των υψηλών τιμών των προϊόντων, υπάρχει μια οροφή.

Ένας άλλος τρόπος είναι τα κουπόνια τύπου Groupon, με εισιτήρια τελευταίας στιγμής κλπ. Η LiveNation έφτασε στο σημείο να λανσάρει το δικό της GrouponLive. H λύση αυτή όμως, δεν μπορεί να δουλέψει ως σύστημα, καθώς όταν ο πελάτης ξέρει ότι θα βρει πολύ φθηνότερα το εισιτήριο, δεν πρόκειται να δώσει την αρχική τιμή που ζητάει ο διοργανωτής.

Στην Ελλάδα δεν έχουμε δει καθόλου το φαινόμενο της δευτερογενούς αγοράς, καθώς τα μεγέθη της χώρας δεν προσφέρουν τέτοια ζήτηση που θα προκαλέσει αυτό το φαινόμενο.  Στις μεγάλες συναυλίες που έγιναν στην Αθήνα (Madonna, U2, RHCP, AC/DC, Bon Jovi, κλπ) πρακτικά δεν υπήρξε sold out, οπότε χάθηκε η ευκαιρία να δούμε πώς θα δούλευε η δευτερογενής αγορά και λογικά, δεν πρόκειται να δούμε κάτι αντίστοιχο στα προσεχή χρόνια.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι μαγικές ή παράπλευες λύσεις δεν υπάρχουν. Στην βιομηχανία του θεάματος και ιδίως στις συναυλίες, ο κανόνας είναι ότι το κοινό θα πάει όπου θέλει να πάει σε μια λογική τιμή και δεν μπορείς να το προκαλέσεις με προσφορές και τρυκ.

2 comments:

mike lamprinos said...

Συμφωνούμε σε όλα πέρα από το τελευταίο.

Δεν νομίζω ότι μπορείς να καταλήξεις σε αυτό το συμπέρασμα από την στιγμή που δεν ξέρουμε τι θα γίνονταν αν πχ η livenation κτλ έδιναν από την αρχή τα εισιτήρια σε φθηνότερες τιμές σε συναυλίες που είχαν ενδείξεις ότι δεν θα πουλούσαν αρκετά/δεν υπήρχε πολύ ζήτηση.Φαντάζομαι πως η μεγαλύτερη εταιρία του χώρου θα έχει κάποιο σύστημα πέρα από το gut feeling τους για να βρουν την κατάλληλη τιμή με βάση δεδομένα που έχουν για προσφορά/ζήτηση.

Επίσης το θέμα της δευτερογενής αγοράς-παρότι το προσεγγίζεις πολύ σωστά- έχει πολλές πλεύρες. Για παράδειγμα, είχε γίνει χαμός πέρσι στο νησί με ρεπορταζ που έδειχνε πως η ίδια ticketmaster/livenation προμήθευε με εισιτήρια τα μεγαλύτερα sites δευτερογενής αγοράς (viagogo/seatwave) ενώ και οι ίδιοι έχουν δικό τους site για μεταπώληση εισιτηρίων . Οπότε το να πεις ότι θα βάλω μεγαλύτερη τιμή για να καταπολεμήσω τους touts,περισσότερο ως δικαιολογία μου ακούγεται για τις εξωφρενικά υψηλες τιμές παρά για πραγματική προσπάθεια.Δες πάντως την εκπομπή,νομίζω στο channel 4 ήταν, είναι αρκετά ενδιαφέρουσα

Stop That Sound said...

Mike, έχω αναφερθεί εκτενώς στο θέμα της δευτερογενούς αγοράς, λέγοντας αυτά που λες και εσύ. Η δευτερογενής είναι κατά βάση αγορά των ίδιων των εταιρειών τα τελευταία χρόνια.

Στο θέμα του πόσο πρέπει να κάνουν τα εισιτήρια, δεν υπάρχει απάντηση. Όλα κρίνονται εκ του αποτελέσματος και κατά περίπτωση.