31.1.12

To Eventbrite και οι Έλληνες διοργανωτές συναυλιών

Τα τελευταία 1-2 χρόνια, ένα νέο κουφέτο μας έχει προκύψει στις διοργανώσεις συναυλιών. Το Eventbrite ήρθε να λύσει τα χέρια του κάθε επίδοξου διοργανωτή συναυλιών. Σχεδόν το σύνολο των "εταιρειών" που έχουν προκύψει εσχάτως, αλλά και ιστορικοί συναυλιακοί χώροι/διοργανωτές χρησιμοποιούν αυτή τη μέθοδο πώλησης εισιτηρίων. Ορίζει ο διοργανωτής την τιμή που θέλει, προσθέτει το site και την αντίστοιχη προμήθεια και ο πελάτης πληρώνει μέσω paypal ή πιστωτικής κάρτας.

Ενδεικτικά αναφέρονται οι εξής συναυλίες που θα πραγματοποιηθούν τους προσεχείς μήνες:

Crippled Black Phoenix (διοργάνωση: Lovelight)
Savage Republic (διοργάνωση: Self Preservation Society)
Devildriver (διοργάνωση: GCA)
The Frozen Autumn (διοργάνωση: Elfentanz)
Black Shape Of Nexus (διοργάνωση: Just Shot Yoda)

Επίσης, το Block33 (Locomondo), ο Μύλος (Σαββόπουλος, Παυλίδης) και το Gagarin (The Fall, Atari Teenage Riot) καθώς και άλλοι χώροι χρησιμοποιούν το Eventbrite. Είναι σίγουρα και άλλες συναυλίες που ξεχνάω, αλλά αυτές φτάνουν για να φανεί το μέγεθος.

Έλα όμως που είναι παρανομία στην Ελλάδα αυτό το θέμα! Γιατί, σ
την Ελλάδα στην τιμή ενός εισιτηρίου συναυλίας περιλαμβάνονται 13% ΦΠΑ, 7% ΑΕΠΙ, 5% ΕΟΠ (Πρόνοιας) και φυσικά, το εισιτήριο πρέπει να έχει τρυπηθεί από την εφορία. Και οι προσκλήσεις (μηδενικά εισιτήρια) πρέπει να έχουν τρυπηθεί. Επίσης, στο τέλος της χρονιάς, η κάθε εταιρεία φορολογείται επί των συνολικών εσόδων της.

Με το Eventbrite, φυσικά και δεν κόβεται κανενός είδους εισιτήριο. Τυπώνεις ένα χαρτί με την συναλλαγή σου, πας στην πόρτα του συναυλιακού χώρου και μπαίνεις μέσα. Όμως, οι διοργανωτές γνωρίζουν ότι με το τυπωμένο χαρτάκι του Eventbrite δεν μπαίνεις ούτε στο χωλ του σπιτιού τους. Γιατί χωρίς τρύπημα εφορίας, ούτε φόροι, ούτε έσοδα, ούτε τίποτα. Μια χαρά δουλίτσα, λοιπόν. Αν φυσικά δίνονται εισιτήρια τρυπημένα στην είσοδο, είναι απολύτως νόμιμο.

Οπότε, όσοι πιστεύουν ότι όποιος δεν δίνει τρυπημένο εισιτήριο, προσπάθει να φέρει "δύσκολα" συγκροτήματα και "προσφέρει πολιτισμό", ας συνειδητοποιήσουν τι συμβαίνει: δεν πληρώνονται οι φόροι που αναλογούν! Άρα, εδώ έχουμε και φοροδιαφυγή, αλλά και εξαπάτηση του κοινού. Αν δεν έχεις όλα αυτά τα κόστη, φυσικά και πρέπει το εισιτήριο σου να είναι πάμφθηνο.

Προσωπικά έχω πάει σε πολλές συναυλίες και αντί για το εισιτήριο που πλήρωσα, μου έδωσαν ένα σκέτο χαρτάκι post-it! Επίσης, έχω δει να πωλούνται για 5-10-20 ευρώ προσκλήσεις (τρυπημένες και ατρύπητες) από τους ίδιους τους διοργανωτές, αλλά και από σεκιουριτάδες, από δημοσιογράφους, από κάθε καρυδιάς καρύδι. Τέλος, έχω δει διοργανωτές να πουλάνε στην ίδια συναυλία και τρυπημένα και ατρύπητα εισιτήρια. Οπότε, τίποτα μάλλον δεν με εντυπωσιάζει σε τέτοια θέματα.

Είμαι ο πρώτος που υποστηρίζει με κάθε τρόπο ότι ο τρόπος φορολόγησης των συναυλιών στην Ελλάδα είναι όχι μόνο παράλογος, αλλά και εχθρικός ως προς κάθε επίδοξο διοργανωτή. Το 5% της Πρόνοιας είναι απίθανος φόρος, ο οποίος κρατάει από το 1950 και είχε σιωπηρά για πολλά χρόνια ξεχαστεί, ώσπου πρόσφατα αναστήθηκε από τους νεκρούς. Το 7% της ΑΕΠΙ είναι ασύλληπτο ποσοστό, που εισπράτεται ακόμα και σε συναυλίες καλλιτεχνών που δεν είναι καν μέλη της ΑΕΠΙ! Και άλλα πολλά.

Επίσης, είμαι ο πρώτος που θεωρεί ότι οι τιμές των εισιτηριών έχουν υπάρξει από ακριβές έως πολύ ακριβές σε αρκετές περιπτώσεις. Όπως επίσης, έχω στηλιτεύσει π.χ. τα περίφημα 6-10-12 ευρώ ως κόστος handling online εισιτηρίου σε συναυλίες της Didi, καθ'ότι στην Ελλάδα δεν έχουμε την έννοια των brokers εισιτηρίων.

Όμως, δυστυχώς ή ευτυχώς, αυτός είναι ο νόμος αυτή τη στιγμή και θα πρέπει να τον σεβόμαστε. Δεν γίνεται από τη μια, να υπάρχει ο νομοταγής διοργανωτής που πληρώνει εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ τον χρόνο στην κάθε ΑΕΠΙ και στην εφορία και στον κάθε πικραμένο και από την άλλη, ο κάθε τυχάρπαστος να βρήκε το Eventbrite και να το παίζει και "πολιτισμός". Σωστά;

Άσε που τα τελευταία δύο χρόνια η εφορία κάνει συχνά πυκνά εμφανίσεις σε γήπεδα και συναυλιακούς χώρους, ακόμα και στην επαρχία. Μήπως, λοιπόν, θα ήταν φρόνιμο όλοι όσοι την βρήκαν τη λύση τους με το Eventbrite να το ξανασκεφτούν, γιατί αν το φας το πρόστιμο, το φυσάς και δεν κρυώνει; Και υπάρχουν και περαιτέρω συνέπειες, ε πονηρά αγόρια και κορίτσια;

Όσο για το επιχείρημα ότι είναι "μικρές συναυλίες" και "δεν γίνεται αλλιώς να δούμε τέτοια ονόματα", αυτά αλλού, αγαπούλες. Είναι οι Locomondo και ο Σαββόπουλος που κάνει το Block 33 μικρές συναυλίες; Δεν νομίζω.
Το Gagarin, που πολύ πρόσφατα άρχισε να δουλεύει το Eventbrite, έχει (σύμφωνα με τα δικά τους στοιχεία) ήδη πουλήσει 100 εισιτήρια των Fall και σκοπεύει να δώσει άλλα 200 μέσω Eventbrite. Είναι λίγα 300 εισιτήρια σε ένα venue χωρητικότητας 1000 ατόμων;

Αλήθεια, ο περίφημος σύλλογος που ίδρυσαν οι διοργανωτές για να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους (και φυσικά δεν έχει κάνει τίποτα απολύτως ως σήμερα) δεν έχει πάρει χαμπάρι το θέμα; Μήπως έχουμε χάσει την μπάλλα, για άλλη μια φορά;


Update: επειδή κάποιες εταιρείες επικοινώνησαν για το θέμα, σημειώνω ότι έχω αναφέρει ότι αν δίνονται τρυπημένα εισιτήρια στην πόρτα, είναι καθ'όλα νόμιμο το Eventbrite (βλ. υπογραμμισμένη πρόταση παραπάνω). Το θέμα είναι αν δίνονται ή όχι.

4 comments:

Music Velocity said...

Αγαπητέ σου διαφεύγει η πληροφορία πως σε όλα τα event που αναφέρεις στην αρχή του άρθρου σου,αλλά και σε άλλα event στα οποία χρησιμοποιήθηκε το eventbrite στην πόρτα όλοι όσοι είχαν το "φωτοτυπημένο χαρτί με το οποίο δεν μπαίνουν ούτε στο χωλ του σπιτιού τους" πήραν το αντίστοιχο τρυπημένο εισιτήριο που αναλογούσε στην τιμή που αγόρασαν το e-ticket!
Οι Ελληνικές εταιρείες χρησιμοποιούν απλά το eventbrite σαν ένα είδος κράχτη για τα event τους και όχι σαν οδο φοροδιαφυγής,προσφέροντας την ευκαιρία σε μέρος του κοινού να παρακολουθήσει το όποιο event με χαμηλο εισιτήριο!

Αυτά προς γνώση και συμμόρφωση

Music Velocity said...

Επίσης η αξιοπιστία του άρθρου και η πραγματική σας ανησυχία θα αποκτούσε έρεισμα αν λέγατε τα ονόματα των event στα οποία πήρατε ή δεν πήρατε ατρύπητα εισιτήρια και στα event στα οποία πήρατε post it αντί για το αντίσοτιχο τρυπημένο εισιτήριο,αλλιώς μπορεί να θεωρηθεί πως όλα γράφονται εκ του πονηρού!

Το σχόλιο περί δύσκολων συγκροτημάτων και πολιτισμού είναι μάλλον άγνωστο,γιατί υπάρχουν πολλά θεωρητικά δυσκολα συγκροτήματα που ήρθαν με εξαιρετικά χαμηλές απαιτήσεις (κυρίως λόγω του γεγονότος ότι η Ελλάδα είναι μια νέα συναυλιακή αγορα γι αυτούς).

Τέλος,και ελπίζω να μην κούρασα,να αναφέρεται ονόματα και event των "σκάρτων" εταιρειών για να μην θίγονται αδικα εταιρείες που είναι καθ' όλα νόμιμες

Stop That Sound said...

Ρε μάστορα, δεν έχουν καν γίνει αυτά τα live που αναφέρονται στο κείμενο. Ψυχραιμία και να διαβάζουμε το κείμενο πριν μιλήσουμε.

Και τα γνώση και συμμόρφωση αλλού. Δεν σε ξέρω, δεν με ξέρεις.

Music Velocity said...

το προς γνώση και συμμόρφωση είναι λαική ρήση αγαπητε και διόλου απειλητικό τόνο έχει. Και το κέιμενο σου το διάβασα προσεκτικότατα. Απλά επισημαίνω τα κένα που παρουσιάζει,κενά τα οποία ισοπεδώνουν τα πάντα!