14.4.10

Play Our Music (online record store) interview

Πως γεννήθηκε η ιδέα του PlayOurMusic, ενός online shop για ελληνικά alternative ονόματα;
Στέλιος: Σαν ιδέα (στην οποία συνέβαλε και ο Νικόδημος Τριαρίδης της Run Devil Run Records), ξεκίνησε στις αρχές του 2007. Θέλαμε να στήσουμε μια εταιρία διανομής Ελληνικής ανεξάρτητης δισκογραφίας και παράλληλα να λειτουργήσουμε ένα online κατάστημα το οποίο θα ασχολείται στο μεγαλύτερο ποσοστό με Έλληνες καλλιτέχνες και συγκροτήματα.

Νικολέτα: Η λειτουργία του online δισκοπωλείου ήταν πολύ βασική για μας, λόγω του ότι όλες οι διανομές μας θα ήταν άμεσα διαθέσιμες στο κοινό, ακόμα και στις πιο απομακρυσμένες περιοχές της Ελλάδας όπου δεν υπάρχουν ενημερωμένα δισκοπωλεία, αλλά και στο εξωτερικό. Σιγά- σιγά όμως αρχίσαμε να προσθέτουμε και τίτλους τους οποίους δεν κάναμε διανομή, αλλά θεωρούσαμε απαραίτητο να υπάρχουν σε ένα online δισκοπωλείο για εναλλακτικούς καλλιτέχνες.

Πόσο βιώσιμο ή και επικερδές μπορεί να είναι το PlayOurMusic, όταν στην Ελλάδα δεν υπάρχει καν ένα μεγάλο ή έστω γνωστό online κατάστημα με τις κυκλοφορίες των majors;
Στέλιος: Το βιώσιμο και το επικερδές σαν έννοιες πιστεύω πως είναι πολύ σχετικές. Αν μιλήσουμε καθαρά οικονομικά θα έλεγα ότι βιώσιμο είναι, επικερδές όχι. Αλλά ξέρεις, για μας μεγαλύτερη σημασία αυτά τα τρία χρόνια έχει το γεγονός ότι πλέον έχουμε κερδίσει το στοίχημα όσον αφορά την βιωσιμότητα της εταιρίας και την διάδοση της ίδιας της μουσικής εντός και εκτός Ελλάδος.

Νικολέτα: Αν όλοι απλά ακολουθούσαμε τα βήματα των majors δεν θα υπήρχε καμία εξέλιξη στη μουσική. Μην ξεχνάς ότι σχεδόν όλα τα μεγάλα ονόματα στην παγκόσμια σκηνή αλλά και οι επαναστατικές ιδέες ξεκίνησαν από indie εταιρείες!

Πως έχει εξελιχθεί το site του σήμερα (συνεργασίες, αποκλειστικότητες, κλπ);

Νικολέτα: Οι συνεργασίες μας με άλλα site, online ραδιόφωνα, δισκογραφικές εταιρείες αλλά και μεμονωμένους καλλιτέχνες είναι απαραίτητα εργαλεία για την προβολή και διάδοση της δουλειάς μας. Είναι ένας τρόπος για να μεγαλώσει το κοινό μας, δεν αρκεί απλά να φτιάξεις ένα site. Θα πρέπει κάπως να μπορεί ο άλλος να το βρει, και προσπαθούμε αυτό να είναι όσο πιο εύκολο γίνεται.
Όσον αφορά τις αποκλειστικότητες, είναι κάτι που επιδιώκουμε, γιατί η εξειδίκευση σήμερα είναι κάτι που μπορεί να σε κάνει να ξεχωρίσεις από τη μάζα σε όλους τους τομείς της ζωής. Πολλές εταιρείες μας έχουν εμπιστευτεί κατά καιρούς κάποιους από τους τίτλους τους σε αποκλειστικότητα, και αυτό ήταν αποτέλεσμα της προηγούμενης καλής συνεργασίας και της εμπιστοσύνης που καλλιεργήθηκε μέσα από αυτήν.


Πως διαμορφώνεται η τιμολόγηση των δίσκων που πουλάτε;

Στέλιος: Προσπαθούμε πάντα η τιμές μας να βρίσκονται σε πολύ λογικά επίπεδα αλλά μερικές φορές δεν εξαρτάται μόνο από εμάς. Αγοράζουμε πολλά χρόνια μουσική, οπότε όταν τιμολογούμε πρώτα κάνουμε την ερώτηση στον εαυτό μας: εμείς θα αγοράζαμε το συγκεκριμένο album με αυτήν την τιμή;


Καθώς η έδρα σας είναι στο Κιλκίς, δεν αντιμετωπίζεται πρόβλημα επιπλέον κόστους (μεταφορικά, κλπ);
Νικολέτα: Δεν υπάρχει τέτοιο θέμα, τα έξοδα μεταφοράς είναι παντού τα ίδια, είτε βρίσκεσαι στην Αθήνα είτε στη Ρόδο!


Ποια είναι η στάση δισκογραφικών απέναντί σας (οι majors και οι indie); Έχει διαφοροποιηθεί απ' όταν ξεκινούσατε;

Στέλιος: Έχουμε άψογη συνεργασία με όλες τις indie δισκογραφικές (ελληνικές και ξένες) μιας και μιλάμε την ίδια γλώσσα! Με τις major έχουμε την τυπική καλή εμπορική σχέση μιας και δεν μιλάμε την ίδια γλώσσα. Μέχρι στιγμής δεν έχουμε αντιμετωπίσει κάποιο σοβαρό πρόβλημα και γενικά η στάση και των δύο πλευρών είναι η ίδια από την αρχή, μιας και δεν έχουμε διαφοροποιηθεί σε σχέση με το τι πιστεύουμε γι’ αυτό που κάνουμε.

Το κοινό σας ( ηλικιακή κατανομή, προτιμήσεις, budget, είναι μόνο από Ελλάδα, κλπ);
Στέλιος: Το κοινό μας προέρχεται κυρίως από την Ελλάδα, αλλά πλέον έχει δημιουργηθεί και ένας σημαντικός πυρήνας στο εξωτερικό. Αν θες να γίνω λίγο πιο κατατοπιστικός, θα έλεγα ότι οι μικρότερες ηλικίες αγοράζουν με την ίδια συχνότητα με τους μεγαλύτερους, αλλά το budget που διαθέτουν είναι μικρότερο, ακόμα και αυτό όμως είναι αισιόδοξο. Όσο για το τι προτιμούν, είναι πραγματικά απίστευτο αυτό που συμβαίνει! Οι περισσότεροι είναι αρκετά ανοιχτοί στις προτιμήσεις τους και απλά ακούν μουσική χωρίς φόβο και πάθος!

Νικολέτα: Ναι, είναι καταπληκτικό να βλέπεις στην ίδια παραγγελία τίτλους garage και electronica!

Αν υπάρχει σημαντικό κοινό από το εξωτερικό, τι αγοράζει (με 2-3 παραδείγματα);

Στέλιος: Έχουμε στείλει στο Vietnam Frantic V, στη Ν. Αφρική Μόνικα, στην Ιαπωνία Your Hand In Mine, στη Νέα Υόρκη Raining Pleasure και φυσικά σε όλη την Ευρώπη πολλά και διάφορα, άλλωστε εκεί βρίσκονται και οι περισσότεροι πελάτες μας.

Νικολέτα: Έχει δημιουργηθεί ένας καλός πυρήνας, κυρίως στην Ευρώπη και την Αμερική. Υπάρχουν μόνιμοι πελάτες (και όχι, δεν είναι μόνο Έλληνες του εξωτερικού!) οι οποίοι αγοράζουν συστηματικά τις καινούργιες κυκλοφορίες συγκεκριμένων εταιριών και όχι μόνο.

Ποια είναι τα best sellers σας (δώστε μου μια τάξη μεγέθους για το πόσο έχουν πουλήσει);
Νικολέτα: Τα best sellers απεικονίζονται στο site σαν ένα Top-5 από Hot Picks.
Εδώ και πολύ καιρό στο No.1 βρίσκονται οι Your Hand In Mine με το ‘Every Night Dreams’. Τάξη μεγέθους δεν θα σου πω (επαγγελματικά μυστικά….σσσς!), θα μοιραστώ μαζί σου όμως ένα άλλο μυστικό: πολύ δύσκολα θα τους ξεπεράσει κάποιος!



Ποιες θεωρείτε τις μεγαλύτερες επιτυχίες σας (όχι μόνο οικονομικά, αλλά και σε ό,τι άλλο);
Στέλιος: Από το ξεκίνημα μας τρία χρόνια πριν, έχουμε έναν βασικό στόχο: Την διάδοση της μουσικής Ελλήνων καλλιτεχνών που ‘ανήκουν’ σε ανεξάρτητες δισκογραφικές εταιρίες, μέσω της φυσικής διανομής σε δισκοπωλεία και μέσω του διαδικτύου από το online κατάστημα της PlayOurMusic. Σε ένα μεγάλο βαθμό αυτό το έχουμε καταφέρει. Το σημαντικό από αυτήν την διαδικασία είναι ότι όσο περνάει ο καιρός οι απαιτήσεις από τον εαυτό μας μεγαλώνουν και όλο και περισσότερο γινόμαστε ένα με τον πρωταρχικό μας στόχο. Επίσης ένα άλλο σημαντικό στοιχείο είναι ο κόσμος, οι ακροατές που είναι και οι τελικοί αποδεκτές. Όταν μας συναντούν σε κάποιο live, μας στέλνουν e-mail ή μας ακούνε στην εκπομπή μας στο mindradio.gr, μας λένε την άποψη τους ανοιχτά και αληθινά. Είναι οι καλύτεροι κριτές μας και θέλαμε εξαρχής αυτήν την επικοινωνία, την επιδιώκουμε και τα μηνύματα που παίρνουμε τις περισσότερες φορές είναι θετικά, ειλικρινά θετικά και όταν δεν είναι, πάντα είναι για καλό μας.. ποτέ όσοι μας είπαν κάτι αρνητικό δεν ήταν σνομπ ή δήθεν, ήταν η άποψη τους γι’ αυτό που κάνουμε και το σεβαστήκαμε. Το ζουν όπως και εμείς!

Ποιες είναι οι μεγαλύτερες δυσκολίες που έχετε συναντήσει;

Στέλιος: Νομίζω μία μεγάλη δυσκολία έχουμε. Να πείσουμε τα δισκοπωλεία της επαρχίας να προμηθεύονται τίτλους από την Ελληνική ανεξάρτητη δισκογραφία. Η κατάσταση είναι τραγική και λίγο πολύ γνωστή σε όλους, διότι δεν μπορούν πλέον να πουλήσουν ούτε καν το νέο album του Χατζηγιάννη. Είναι υπερβολικά επιφυλακτικοί (από τη μία με το δίκιο τους), ακόμα και αν τους τα δώσεις δωρεάν. Το θέμα είναι βέβαια ότι από το online store η εικόνα που έχουμε είναι εντελώς διαφορετική. Υπάρχει (λίγος βέβαια) κόσμος που θέλει να συμμετέχει σε όλο αυτό, θέλει να γνωρίζει, να ακούει και να αγοράζει όλα αυτά που διαβάζει ή κατεβάζει..
Επίσης κάτι που μας εκνευρίζει και μας δυσκολεύει αλλά σε μικρότερο βαθμό, είναι η χαλαρότητα (με αποτέλεσμα την ανοργανωσιά) που έχουν κάποιοι άνθρωποι που ασχολούνται με τον χώρο σε διάφορα επίπεδα (έτσι κι αλλιώς δεν είμαστε πολλοί) κάνοντας όλη την υπόλοιπη αλυσίδα δυσκίνητη.

Πώς προσεγγίζετε τα νόμιμα downloads; Κάνετε κινήσεις προς αυτόν τον τομέα;
Στέλιος: Οι περισσότεροι Έλληνες παραμένουν ακόμα παραδοσιακοί (και εγώ μέσα σ’ αυτούς…). Θέλουν κάτι χειροπιαστό στα χέρια τους και όχι απλά ένα mp3 format. Οι ξένοι είναι πιο εξοικειωμένοι με τα νόμιμα downloads. Γενικά το βλέπουμε θετικά όλο αυτό και η αλήθεια είναι ότι έχουμε κάνει κάποιες κινήσεις προς αυτήν την κατεύθυνση αλλά είναι λίγο νωρίς για να μιλήσουμε σε πρακτικό επίπεδο. Σίγουρα πάντως μας ενδιαφέρει…

Νικολέτα: Η αλήθεια είναι ότι πριν από 2-3 χρόνια πολύ δύσκολα θα έβρισκες κάποιο ελληνικό album από την ανεξάρτητη σκηνή για να το κατεβάσεις, πλέον όμως τα περισσότερα μπορείς να τα βρεις. Γι’ αυτόν τον λόγο, δεν ξέρω κατά πόσο κάποιος θα πλήρωνε για κάτι που μπορεί να βρει στην ίδια μορφή δωρεάν.

Βινύλιο - τι βλέπετε στο θέμα αυτό;
Στέλιος: Υπάρχει μια αυξανόμενη ζήτηση τα τελευταία χρόνια για το βινύλιο. Ο κόσμος ξαναγυρνά σ’ αυτό, αλλά πρέπει να αναρωτηθούμε ποιος κόσμος; Αυτοί που έτσι κι αλλιώς αγόραζαν μουσική σε βινύλιο και μετά σε cd, τώρα απλά ξαναγυρνούν σ’ αυτό; (μιλάω πάντα για την Ελλάδα). Οι ηλικίες 18 – 25 αγοράζουν βινύλιο; Βλέπω μεγάλες αλυσίδες δισκοπωλείων να δημιουργούν χώρους μόνο με βινύλια (άρα κάποιοι αγοράζουν, αλλιώς δεν θα έμπαιναν στον κόπο…), όπως και ελληνικές ανεξάρτητες δισκογραφικές να κυκλοφορούν δειλά - δειλά και βινύλια σε περιορισμένο αριθμό αντιτύπων. Οπότε ναι, ο εν δυνάμει αγοραστής προμηθεύεται βινύλια και ίσως οι μικρότερες ηλικίες το μαθαίνουν σαν κάτι νέο και όχι σαν κάτι ξεπερασμένο. Τα μηνύματα που παίρνουμε είναι αρκετά ενθαρρυντικά, αλλά για τα Ελληνικά δεδομένα είναι λίγο νωρίς να πω με βεβαιότητα ότι θα ξαναγυρίσουμε σ’ αυτό ή αν θα μας κυριέψει εντελώς μια νέα ψηφιακή μορφή και θα ξεχάσουμε για πάντα τους παραδοσιακούς τρόπους. Αν ήταν στο χέρι μου πάντως θα ήθελα να κυκλοφορούν τα περισσότερα Ελληνικά albums σε βινύλιο, με έναν κωδικό για δωρεάν download σε καλή ποιότητα. Ό,τι δηλαδή συμβαίνει πλέον σε πολλές ξένες κυκλοφορίες.

Νικολέτα: Πάντως η ζήτηση είναι δεδομένη, βινύλια υπάρχουν πλέον σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό των παραγγελιών που δεχόμαστε από το site και μάλιστα πολλοί είναι αυτοί που ψάχνουν παλιά βινύλια από ελληνικά ανεξάρτητα album που έχουν εξαντληθεί!
Η ζήτηση αυτή λοιπόν μας έχει οδηγήσει στην απόφαση να δημιουργήσουμε ένα ξεχωριστό τμήμα για βινύλια στο άμεσο μέλλον, για να γίνει ευκολότερη και η αναζήτηση για τους λάτρεις του είδους.

No comments: