19.5.10

Synch 2010: συνέντευξη με τον Δημήτρη Παπαϊωάννου


7 χρόνια Synch: το πίστευες ότι θα φτάσει το φεστιβάλ στα 7 του χρόνια;
Γιατί όχι;

Τι θέλατε να κάνετε όταν ξεκινούσατε το Synch; Το έχετε πετύχει ή άλλαξαν οι στόχοι και πετύχατε αυτούς τους νέους;
Πάντα θέλαμε ένα φεστιβάλ φρέσκο σε ονόματα, που αλλάζει line-up κάθε χρόνο 100%. Εννοτείται κομμάτι του φεστιβάλ είναι τα νέα μεσα και η κινούμενη εικόνα, άσχετα αν φέτος λόγω οικονομικών λόγων, αλλάξαμε την κατεύθυνση.

Εγώ θεωρώ επιτυχία και μόνο το ότι υπάρχει το Synch μετά από 7 χρόνια. Τελικά, υπάρχει το κοινό που θα στηρίξει ένα "ελληνικό Sonar" ή είναι too good to be true να υπάρχει ένα τέτοιο φεστιβάλ στην Ελλάδα; Τι θεωρείς επιτυχία για το Synch?
Το κοινό ακολουθεί αυτό που του αρέσει. Συνεχώς αυξάνεται η προσέλευση στο Synch, αλλά θα θέλαμε κι άλλο. Επιτυχία είναι μετά από κάθε Synch, το κοινό, οι καλλιτέχνες και η διοργάνωση να είναι χαρούμενοι. Αρκεί να δείτε τις φωτογραφίες από κάθε Synch για να καταλάβετε τον ενθουσιασμό του κόσμου και να μιλήσετε με τους καλλιτέχνες για να καταλάβετε τον δικό τους ενθουσιασμό. Εμάς θα μας δείτε συνήθως να τρέχουμε για να έχετε την εικόνα των άλλων 2 συντελεστών που μόλις σας περιέγραψα.

Σε αντίθεση με τα υπολοιπα φεστιβάλ της πόλης, το Synch έχει δει reviews σε περιοδικά του εξωτερικού. Πόσο σας απασχολεί το άνοιγμα προς το εξωτερικό, στην λογική του "Sonar της Ελλάδας"; Μπορεί κάτι να γίνει πραγματικά προς αυτή την κατεύθυνση;
Το άνοιγμα στο εξωτερικό ήταν φυσικό επακόλουθο, εφ’όσον η ποιότητα του Synch είναι διεθνούς εμβέλειας. Δεν μας απασχολεί να φαινόμαστε έξω, απλά συμβαίνει. Η διαφορά μας με το Sonar είναι ότι στην Βαρκελώνη συμμετέχει όλη η πόλη σε αυτό τον θεσμό. Εδώ ακόμα απέχουμε πολύ σαν νοοτροπία, αλλά no problemo ;-)

Κατά την γνώμη μου, μια εκδοχή του Synch ως άλλου ATP θα μπορούσε να δουλέψει καλύτερα, προκαλώντας και το ενδιαφέρον κοινού από το εξωτερικό. Τι νομίζεις;
To Synch είναι το Synch και το ATP το ATP. Γιατί πρέπει να συγκρίνεις συνεχώς το Synch με άλλα events του εξωτερικού; Καλό θα ήταν να υπάρχει το Synch και κάποιο άλλο φεστιβάλ που να μοιάζει στο ΑΤΡ.

Επίσης, θεωρώ ότι είναι παράλογο ένα φεστιβάλ όπως το Synch, που αν μη τι άλλο, ταιριάζει με την αισθητική που έχει φέρει ο κος Λούκος στο Φεστιβάλ Αθηνών, να βγαίνει από το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών. Θέλεις να μου πεις λίγα πράγματα για αυτή την εξέλιξη;
Ο Λούκος υποστήριξε το Synch γιατί καταλαβαίνει την σημασία του. Φέτος υπήρξαν μεγάλες περικοπές και το ίδιο το φεστιβάλ ήταν σε ένα στάτους αβεβαιότητας, αν κρίνω από το πότε έγινε η συνέντευξη τύπου. Γενικά η νοοτροπία μας είναι ότι αυτούς που μας στηρίζουν, τους στηρίζουμε και εμείς όταν υπάρχουν προβλήματα.

Φέτος υπήρξε πολύ κουβέντα για το αν θα γίνει το Synch, λόγω της μη συμμετοχής σας στο Φεστιβάλ Αθηνων, των οικονομικών δυσκολιών της Stefi και της Showhat κλπ. Ευτυχώς (και αυτό το λέω πολύ ειλικρινά), το Synch τελικά θα γίνει και φέτος, αλλά με διάρκεια 2 μέρες και λιγότερα ονόματα σε σχέση με τα τελευταία χρόνια. Θέλεις να μου μιλήσεις λίγο για την περιπέτεια και τους στόχους του φετινού Synch;
Ότι η γενικότερη οικονομική κατάσταση ήταν δύσκολη είναι κάτι πασιφανές. Αρχίσαμε να δουλεύουμε με την λογική να προσφέρουμε στο κοινό μας ένα Synch προσιτό και με δυνατό πρόγραμμα. Ωστόσο, με περικοπές όπως η τρίτη μέρα και κάπως λιγότερα ονόματα, πιστεύουμε ότι το καταφέραμε.

Το φετινό line-up: ποια η λογική επιλογής των ονομάτων. Φέτος π.χ. δεν βλέπω μια σαφή τάση, όπως παλαίοτερα π.χ. με το dubstep.
Η φετινή λογική του Synch είναι ο μουσικός πλουραλισμός, όπως και τις άλλες χρονιές. Το Synch είναι το μοναδικό ελληνικό φεστιβάλ που από την έναρξή του το 2004 αλλάζει καθολικά το πρόγραμμά του από χρόνο σε χρόνο. Ασχολούμαστε πολύ σοβαρά με την μουσική και πιστεύουμε ότι το κοινό που μας υποστηρίζει, αξίζει πραγματικά ό,τι το καλύτερο για τα αυτιά του και τα μάτια του.

Πότε έκλεισες το πρώτο όνομα για το φετινό Synch; Θα υπάρχουν προσθήκες στο line-up;
Το πρώτο όνομα του Synch έκλεισε πέρυσι τον Αύγουστο. Τελευταία προσθήκη είναι οι Aethenor .

Δεν θεωρώ ότι το Synch ανταγωνίζεται τα υπολοιπα φεστιβάλ της Αθήνας. Υποθέτω ότι εσύ δεν το βλέπεις έτσι, αν κρίνω από π.χ. τον συναγωνισμό με άλλα φεστιβάλ για την εμφάνιση της Roisin Murphy πριν 2-3 χρόνια.
Γνωρίζεις κάτι που δεν γνωρίζω εγώ μάλλον. Γενικά οι καλλιτέχνες που προσκαλούμε, λένε άμεσα το ναι, μιας και το Synch θεωρείται high profile event στο εξωτερικό και επίσης, το κοινό του φεστιβάλ θεωρείται πολύ ζωντανό και με τις ομορφότερες γυναίκες (δεν το λέω εγώ, αλλά οι καλλιτέχνες).

Προέκυψε το θέμα με τους A Place To Bury Strangers. Γιατί το Synch δεν συμφώνησε να μην εμφανιστεί καθόλου το συγκρότημα στην Αθήνα, όπως πρότεινε το Ejekt; Το ερώτημα δεν έχει να κάνει με ανταγωνισμούς στα δύο φεστιβάλ, αλλά με την γενικότερη κατάσταση στην αγορά.
Γνωρίζεις κάτi που δεν γνωρίζω εγώ μάλλον.

Πιστεύεις ότι η μεταφορά του φεστιβάλ από το Λαύριο στο Γκάζι ήταν θετική για το φεστιβάλ; Έχω ακούσει κόσμο να λέει ότι προτιμούσε την εμπειρία του Λαυρίου, αλλά και το αντίθετο: ότι το Synch έγινε πιο γνωστό από το Γκάζι.
Αν και το Λαύριο εξέπνεε μια μαγεία, η μεταφορά του Synch στο Γκάζι ήταν άκρως θετική. Το έκανε πιο προσιτό σε χιλιάδες κόσμου και το ενέταξε στον αστικό ιστό της πολης σαν πολιτισικό δρώμενο. Αυτό που ζήσαμε το Synch στο Λαύριο θα το θυμόμαστε σίγουρα ως μοναδική εμπειρία, αλλά και η Τεχνόλις αποπνέει αυτό το συναίσθημα.

Πώς βλέπεις να εξελίσεται το φεστιβάλ στα επόμενα χρόνια, με δεδομένες τις συνθήκες (συνεχιζόμενη απουσία ραδιοφώνου, κορεσμός free press, τεράστιος αριθμός συναυλίων και events όλο το χρόνο, οικονομική στενότητα παντού, αποχώρηση από το Φεστιβάλ Αθηνων κλπ); Υπάρχουν κάποιες σκέψεις για το θέμα;
Θα συμβουλευθώ την μαγική μου σφαίρα και θα σου πω άλλη στιγμή. Σκοπός μας είναι να συνεχίζουμε μπροστά, πάντα με γνώμονα την ποιότητα και τον σεβασμό στο κοινό μας.

Θεωρείς ότι το Synch έχει δημιουργήσει μια κατάσταση στο πολιτιστικό γίγνεσθαι της χώρας; Δηλαδή, πέρα από το ότι βλέπουμε κάθε χρόνο ορισμένα διαφορετικά συγκροτήματα στην Αθήνα, πιστεύεις ότι έχει επιφέρει το Synch αλλαγή στην νοοτροπία, στο ήχο, στο κοινό;
Θα άφηνα το κοινό να απαντήσει αυτή την ερώτηση. Η μάλλον εσύ τι λές για αυτό; Έχει συμβάλει στο πολιτιστικό γίγνεσθαι της χώρας;

Η επιτυχία κινήσεων όπως η πρόσφατη συναυλία και το workshop του Mulatu Astatkeκαι η λειτουργία του 360 Record Shop δεν προκαλεί προς την επέκταση του Synch σε ολόκληρη την χρονιά, με τη δημιουργια pre-Synch events?
Ας μην μπερδεύουμε τα 2 πράγματα. Απλά συμβαίνει να είναι και τα 2 παιδιά μου, αλλά από διαφορετικές μητέρες, οι οποίες είναι φίλες. Το 360 είναι ένα δισκοπωλείο του 21ου αιώνα και το Synch είναι ένα φεστιβάλ του 21ου αιώνα.

Το Synch ξεκίνησε ως φεστιβάλ νέων τεχνών, αλλά ειδικά τα τελευταία χρόνια το βάρος πέφτει ιδιαίτερα στο μουσικό κομμάτι. Την ίδια στιγμή βλέπουμε πόσο πολύ προβάλλεται π.χ. το Athens Video Art Festival (χάρη στο πολύ καλό promo του). Γιατί γίνεται αυτό; Είναι θέμα των δημοσιογράφων ότι πέφτει το βάρος στην μουσική; Ή είναι επιλογή σας;
Όντως ξεκινήσαμε σαν φεστιβάλ νέων τεχνών και με την συμβολή των κατά καιρό συνεργατών μας, φέραμε το Synch σε ένα πολύ υψηλό επίπεδο. Ωστότο ο πυρήνας του φεστιβάλ ήταν πάντα η μουσική και σιγά σιγά μετατοπίστηκε εκεί το ενδιαφέρον. Ωστόρο πάντα δινουμε σημασία στο εκπαιδευτικό κομμάτι του φεστιβάλ (δωρεάν workshops – διαλέξεις).

Καλές και κακές εμπειρίες που έχεις ζήσει στο φεστιβάλ αυτά τα 7 χρόνια;
Ξημέρωμα στο πρώτο Synch 2004 στο Λαύριο. Πρώτη μέσα στην Τεχνόπολη και πολλά πολλά υπέροχα live. Κακή εμπειρία δεν έχω ακόμα να πω την αλήθεια (φτύνω – πιάνω τ’α…..α μου και σταυροκοπιέμαι), πέρα από συνηθισμένες αναποδιές με καθυστερήσεις πτήσεων, χάσιμο backline και μεθυσμένους artists. Γενικά, η παραγωγή του Synch είναι τέτοιας ποιότητας που όλα είναι οργανωμένα στην εντέλεια με ελαχιστοποίηση του ποσοστού λάθους.

Ποια είναι τα σημαντικότερα μαθήματα που έχεις πάρει ως διοργανωτής;
Πρέπει να είσαι 101% focused σε αυτό που κάνεις και να είσαι σιγουρος ότι και οι συνεργάτες σου σε όλα τα επιπεδα είναι το ίδιο focused.

No comments: